ורטיגו, סחרחורת > שאלות ותשובות

שאלות (ותשובות) נפוצות בנושא סחרחורת והפרעות שיווי משקל

מה זה ורטיגו?

ורטיגו היא אשלייה של תנועה. הסובל מכך ירגיש כי העולם נע סביבו או כי משהו נע בתוך ראשו. זהו תסמין (סימפטום) שיכול לנבוע ממקורות שונים, כמו BPPV, מחלת מנייר (Meniere's Disease), ועוד.

האם אפשר לטפל בסחרחורת?

כן. אבל צריך לזהות מה מקורה. לא כל מקרה זהה למשנהו. רק לאחר שאובחן מקור הסחרחורת ניתן יהיה להתאים טיפול מתאים. טיפול זה יכול להיות תרופתי, ניתוחי, טיפול באמצעות פיזיותרפיה, ועוד.

מי מטפל בחולי סחרחורת?

מכיון שסחרחורת יכולה להיגרם ע"י גורמים שונים שאינם קשורים לאוזן הפנימית לרופא המשפחה, לרופא הפנימאי ולנוירולוג תפקיד חשוב, יחד עם רופא אף אוזן גרון מומחה בתחום זה, באבחון ובטיפול בחולי סחרחורת.

 

מה זה "קריסטלים באוזן"?

הכוונה למשקעי סידן שנעו ממקומם הטבעי באוזן הפנימית למקום אחר, בו הם גורמים להתקפי סחרחורת קצרים, המופיעים עם שינוי תנוחת הראש. מחלה זו מכונה באנגלית BPPV  והיא ניתנת לטיפול באמצעות רצף תרגילים המבוצע במרפאה ובבית.

אובחנתי כסובל מ"מחלת מנייר" (Ménière's Disease) – מה אסור לי לאכול?

חלק מהטיפול במחלה הוא הגבלת צריכת המלח: מוצרי המזון שאנחנו אוכלים מומלחים מראש. הפתרון הוא לא להמליח את המזון שאנו מכינים מעבר לכך. בנוסף יש להימנע ממוצרי מזון המכילים כמות רבה של מלח: גבינות מלוחות, בשר מעובד, פיצה, חטיפים מלוחים, מוצרים בהם יש מונוסודיום גלוטמט, קטשופ. כמו כן יש להימנע מצריכה רבה של קפאין (המצוי בתה, בקפה ובשוקו) או של אלכוהול.

האם יש קשר בין מיגרנה לבין סחרחורת?

כן. יש שיעור רב יותר מהשיעור באוכלוסייה של מטופלים הסובלים ממיגרנה להם יש גם סחרחורת, ולהפך. יש מטופלים אשר יכולים ליהנות מטיפול נגד מיגרנה על מנת להקל על התקפי הסחרחורת מהם הם סובלים. 

פנו אלי: